Czego można się spodziewać w trakcie pobytu w szpitalu?

Od chwili zakończenia operacji kręgosłupa personel pielęgniarski zacznie obserwować twój stan. Gdy znieczulenie ogólne zacznie ustępować, zostaniesz przewieziony do sali szpitalnej, w której pozostaniesz do chwili wypisania do domu. Gdy zbudzisz się po operacji, możesz być jeszcze nie mieć pełnej świadomości, może chcieć ci się pić lub może ci być zimno. Może cię boleć gardło.

Przez kilka dni możesz też jeszcze mieć:
  • dreny odprowadzające płyn sączący się z rany operacyjnej
  • kroplówkę, przez którą będziesz otrzymywać płyny i leki
  • cewnik (rurkę) odprowadzający mocz z pęcherza moczowego
  • opatrunki lub specjalne skarpety na nogach, aby zapobiec powstawaniu zakrzepów krwi

Dzień 1

Dzień po operacji jest nazywany „dniem 1". Po niektórych zabiegach chirurgicznych na kręgosłupie konieczne jest noszenie przez pewien czas usztywniacza ortopedycznego. W takich wypadkach należy go nosić do chwili, gdy chirurg wyraźnie zaleci jego zdjęcie. Personel pielęgniarski może cię zachęcać do stania i siadania (z pomocą, o ile to będzie potrzebne) w ciągu pierwszych 24 godzin po operacji. W takim wypadku pod nadzorem fizjoterapeuty będziesz siadać na brzegu łóżka i stać z podparciem. Chodzić będziesz jednak zaczynać stopniowo i ostrożnie, aby uniknąć urazów i powikłań. Pamiętaj o tym, aby nie przesadzić, gdy tylko zaczniesz wstawać i chodzić.
  • Zabiegi pielęgnacyjne – pielęgniarka będzie sprawdzać krążenie i ruchomość twoich nóg i stóp. Możesz otrzymać spirometr (niebieska rurka, w którą należy dmuchnąć), który pomoże ci w rozprężeniu płuc i w niedopuszczeniu do ich zapalenia. Do zamknięcia rany chirurgicznej będą używane: taśma chirurgiczna, szwy lub taśma samoprzylepna. Opatrunek ten może być zdejmowany i zmieniany. Mogą być przykładane worek z lodem lub poduszka chłodząca, aby zmniejszyć obrzęk i poprawić twój komfort. Często podawanie płynów dożylnych jest kontynuowane przez pierwszy dzień lub pierwsze dwa dni po operacji.
  • Leki – w ciągu pierwszej doby pooperacyjnej możesz otrzymywać antybiotyki dożylnie, co pomoże w zapobieżeniu zakażeniom. Zostaną ci udostępnione leki przeciwbólowe, aby zmniejszyć wszelki występujący u ciebie ból lub dyskomfort. W trakcie pierwszych 24 godzin po operacji będziesz prawdopodobnie otrzymywać leki przeciwbólowe podawane przez wkłucie dożylne do kroplówki lub bezpośrednio wstrzykiwane w ramię lub pośladek. Może zostać u ciebie także zastosowana pompa do PCA (ang. patient controlled analgesia – leczenia przeciwbólowego kontrolowanego przez pacjenta). Pompa umożliwi ci wstrzykiwanie sobie niewielkich ilości leku przeciwbólowego. Leki te działają zazwyczaj dużo silniej i szybciej niż tabletki przyjmowane doustnie. Odczuwanie niewielkiego bólu stanowi  normalne zjawisko, nawet podczas stosowania leków. Jednak jeśli będziesz się czuć bardzo źle, należy o tym powiedzieć pielęgniarce. Rozpoczęcie leczenia dolegliwości bólowych, zanim jeszcze staną się bardzo ciężkie, oznacza możliwość zastosowania ogółem mniejszej dawki leku przeciwbólowego. Ważne jest, aby ograniczać ból na tyle, aby był możliwy udział w programie rehabilitacji.
  • Dieta – szybkość budzenia się ze znieczulenia jest różna u różnych osób. Dieta zostanie na początku zalecona przez lekarza i zostanie odpowiednio dostosowana w miarę powracania czynności jelit do normy. Zazwyczaj można pić klarowne płyny, gdy tylko jelita zaczną pracować. Jeśli po wypiciu tych płynów będziesz czuć się dobrze, otrzymasz pokarmy o bardziej stałej konsystencji. Zostaną podjęte szczególne środki ostrożności, jeśli zostanie u ciebie wykonana operacja z przodu szyi.
  • Aktywność fizyczna – będzie z tobą współpracował fizjoterapeuta, który pomoże ci w bezpiecznym poruszaniu się w łóżku i wstawaniu do pozycji siedzącej. Wkrótce po operacji będzie się cię zachęcać do wstawania z łóżka i chodzenia. Pomoże to w podtrzymaniu krążenia krwi i pracy jelit. Zapobiegnie również przesiękom płynu do płuc. Stopniowo przejdziesz do stania i chodzenia. Możesz mieć potrzebę korzystania z przyrządu pomagającego w chodzeniu (kul lub balkonika) przez krótki czas, a także noszenia kołnierza lub gorsetu podtrzymującego kręgosłup. Fizjoterapeuta może zasugerować ćwiczenia zmniejszające ból nóg, takie jak napinanie i zwalnianie mięśni pośladka oraz zginanie i prostowanie nóg w koskach, aby zapobiec gromadzeniu się płynu w podudziach i powstawaniu zakrzepów krwi. Fizjoterapeuta może cię również nauczyć, w jaki sposób możesz chronić kręgosłup w trakcie poruszania się, co obejmuje napinanie mięśni brzucha, aby „zebrać się" w sobie i zapobiec bólowi i ponownym urazom. W celu wzmocnienia mięśni brzucha wykonuj poniższe proste ćwiczenie.
1.  Połóż ręce na dolnej części żołądka.
2.  Lekko napnij mięśnie poprzez wciągnięcie brzucha.
3.  Oddychaj normalnie, bez rozluźniania napiętych mięśni brzucha.

• Badania diagnostyczne – może być konieczne wykonywanie codziennych badań krwi, jeśli lekarz zaleci ci stosowanie leków przeciwzakrzepowych. Badania te są potrzebne do regulowania leczenia przeciwzakrzepowego („rozrzedzającego” krew). W trakcie pierwszych kilku dni lekarz będzie kontrolował stopień obniżenia krzepliwości krwi.

Dzień 2

Oto, czego można się spodziewać w drugim dniu pobytu w szpitalu po operacji kręgosłupa.
  • Zabiegi pielęgnacyjne – może zostać usunięty wenflon do dożylnego podawania kroplówki. Może również zostać usunięty cewnik z pęcherza moczowego. Prawdopodobnie będziesz dalej korzystać ze spirometru, który będzie pomagać w zapobieganiu zapaleniu płuc, i może zostać zmieniony lub usunięty opatrunek z rany.
  • Leki – naturalne jest odczuwanie mniejszego lub większego bólu w trakcie pierwszych kilku dni po operacji kręgosłupa. Na ogół udaje się go opanować poprzez podawanie leków, w związku z czym należy powiedzieć pielęgniarce, jeśli występuje. W drugim dniu zaczniesz przechodzić z leków podawanych w zastrzykach lub dożylnie przez wenflon bądź też z PCA na stosowanie tabletek, które można przyjmować doustnie. Doustne przyjmowanie leków ułatwi postępowanie lecznicze, gdy będzie cię można wypisać do domu.
  • Aktywność fizyczna – ważne jest kontynuowanie wykonywania ćwiczeń zaleconych przez lekarza lub fizjoterapeutę, ponieważ poprawi to ruchomość stawów i zapobiegnie bolesności i zwiększonemu napięciu mięśni. Przed i po fizjoterapii można stosować woreczki z lodem, aby zmniejszyć obrzęki i ból. Z pomocą fizjoterapeuty stopniowo zwiększysz odległość, jaką będziesz mógł pokonać, w ramach przygotowań do powrotu do domu.

Dzień 3 i późniejsze
  • Zabiegi pielęgnacyjne – w razie potrzeby zostanie zmieniony lub usunięty opatrunek z rany.
  • Aktywność fizyczna – fizjoterapia będzie kontynuowana, ze szczególnym naciskiem na bezpieczeństwo przy wykonywaniu ruchów, tak aby zapewnić ci niezależność. Nawet jeśli odczuwasz niewielki dyskomfort, musisz głęboko oddychać i wykonywać ćwiczenia zgodnie z poleceniami. Oddychanie i prawidłowe poruszanie się przyczynią się do poprawy pojemności płuc i krążenia; mogą również pomóc w szybszym powrocie do zdrowia.

Lekarz wypisze cię do domu, gdy uzna, że twój stan ogólny jest stabilny. Może ci zostać przekazane zalecenie ograniczania aktywności fizycznej przez pewien okres, aby dać organizmowi szansę na pełny powrót do zdrowia. W miarę przygotowań do opuszczenia szpitala musisz postępować zgodnie z instrukcjami przekazywanymi ci przez zespół medyczny odpowiedzialny za opiekę nad tobą.