Ustalanie oczekiwań dotyczących powrotu do zdrowia

Powrót do zdrowia może być powolnym, jednak ciągłym procesem przywracania siły mięśniowej i prawidłowego zakresu ruchów. Wiedza o tym, czego można się spodziewać w trakcie rekonwalescencji po operacji kręgosłupa, pomoże ci w uniknięciu frustracji lub podjęciu za wcześnie zbyt intensywnej aktywności fizycznej. Najważniejsze są cierpliwość i wytrwałość!
  • W trakcie pierwszych kilku tygodni – W trakcie pierwszych kilku tygodni pobytu w domu możesz początkowo odczuwać osłabienie i zmęczenie. Może boleć okolica rany chirurgicznej. Możliwe jest również odczuwanie bólu, mrowienia lub drętwienia w obrębie pleców lub nóg. Wszystkie te objawy są naturalne i należy się ich spodziewać w miarę zdrowienia i powrotu sił. Objawy powinny się zmniejszać w miarę gojenia się nerwów. Nie poddawaj się frustracji. Ruszaj się, na tyle, na ile nie powoduje to nasilenia bólu.
  • Staraj się jak najwięcej chodzić – chodzenie jest najlepszym ćwiczeniem po operacji kręgosłupa. Wzmacnia mięśnie pleców i nóg oraz zwiększa wytrzymałość organizmu i zmniejsza stres. Zacznij od chodzenia po domu. Zwiększaj dawkę tego ćwiczenia do kilku spacerów dziennie. Pomocne może być ustalenie określonego celu. Porozmawiaj z lekarzem lub fizjoterapeutą o ustaleniu bezpiecznego dla ciebie, realistycznego celu.
  • Nie przesadzaj – nasilenie bólu przez dłużej niż 2 godziny po aktywności fizycznej jest sygnałem podjęcia za intensywnej aktywności zbyt wcześnie. W przypadku wystąpienia dolegliwości bólowych należy zwolnić wykonywane ćwiczenie i zwracać większą uwagę na postawę i ruchy. W przybliżeniu po sześciu tygodniach od operacji organizm jest bliski całkowitej regeneracji. Jednak dalej ból powinien stanowić ostrzeżenie, że należy zmniejszyć intensywność ćwiczeń.
  • W razie potrzeby dzwoń do lekarza – natychmiast zadzwoń do lekarza, gdy wystąpi u ciebie dowolny z następujących objawów:
1. Długotrwały lub silny ból, osłabienie mięśniowe lub drętwienie pleców lub nóg.
2. Sączenie się płynu z rany chirurgicznej, obrzęk lub nasilone zaczerwienienie wokół niej.
3. Trudności z oddychaniem.
4. Problemy z nietrzymaniem moczu oraz kontrolą jelit.