Aktywność fizyczna

Aktywność fizyczna jest niezbędna do zdrowienia po chorobach kręgosłupa i do utrzymania go w zdrowiu. Należy ją uznać za element długotrwałej strategii działań na rzecz zachowania zdrowia i zmniejszania zagrożeń chorobami. Regularne ćwiczenia fizyczne to najbardziej podstawowy sposób zwalczania problemów z kręgosłupem i szyją. Jednak przed ich rozpoczęciem osoby, które doznały już urazu lub uszkodzenia kręgosłupa, powinny poradzić się lekarza lub fizykoterapeuty, aby upewnić się, że wybrane schematy aktywności będą w ich przypadku skuteczne i bezpieczne.

Dlaczego należy ćwiczyć? Badania naukowe pokazują, że osoby uprawiające regularną aktywność fizyczną mają mniej problemów z kręgosłupem. Ćwiczenia pomagają we wzmocnieniu mięśni pleców łączących się z kręgosłupem. Mogą zmniejszyć ryzyko upadków i urazów. Mogą również wzmocnić brzuch oraz kończyny górne i dolne, co redukuje przeciążenia kręgosłupa. Ćwiczenia rozciągające pomagają w zmniejszeniu ryzyka skurczów mięśniowych. Natomiast trening z obciążeniem pomaga w zapobieganiu utracie masy kostnej powodowanej przez osteoporozę, zmniejszając ryzyko złamań. Wykazano również, że ćwiczenia aerobowe, czyli takie, które zwiększają pracę serca i przyspieszają tętno, przynoszą także ulgę w dolegliwościach bólowych. Podczas aktywności fizycznej uwalniają się naturalne związki chemiczne wydzielane przez organizm – zwane endorfinami – które zwalczają ból.

Ćwiczenia pomogą w zmaksymalizowaniu sprawności fizycznej, która obejmuje:
  • elastyczność – ćwiczenia zwiększające elastyczność przyczyniają się do zmniejszenia bólu i ułatwiają utrzymywanie kręgosłupa w zdrowej pozycji. Pomagają one w nauczeniu ciała bezpiecznego wykonywania ruchów. Napięcie mięśni jest przyczyną nierównowagi ruchów kręgosłupa, co może sprzyjać urazom kręgosłupa. Łagodny stretching zwiększa elastyczność, łagodzi ból i obniża prawdopodobieństwo powtarzanych urazów.
  • stabilizację – ćwiczenie mięśni odpowiedzialnych za utrzymywanie prawidłowej postawy ciała, usytuowanych w jego środkowej części. Ćwiczy się je w taki sposób, aby pomagały w bezpiecznym ustawieniu kręgosłupa i przytrzymywały go w stałej pozycji w trakcie wykonywania rutynowych ćwiczeń. Mięśnie te tworzą stabilną platformę, która pozwala na precyzyjne poruszanie kończynami dolnymi i górnymi. Jeśli stabilizatory nie funkcjonują prawidłowo, kręgosłup może być poddany nadmiernym obciążeniom w trakcie codziennych czynności.
  • koordynację – silne mięśnie muszą funkcjonować w sposób skoordynowany. W miarę zwiększania siły mięśni przykręgosłupowych staje się ważne takie ich wytrenowanie, aby ze sobą dobrze współpracowały. Nauczenie się jakiejkolwiek aktywności fizycznej wymaga praktyki. Mięśnie muszą być wytrenowane, tak aby wykonywane ćwiczenia znajdowały się pod kontrolą. Wyćwiczenie mięśni kręgosłupa w taki sposób, aby kontrolowały wykonywane w bezpieczny sposób ruchy, obniża prawdopodobieństwo powtarzanych urazów.
  • zwiększenie wytrzymałości fizycznej – poprawa ogólnego poziomu sprawności fizycznej pomoże w pozbyciu się problemów z kręgosłupem. Zwiększanie wytrzymałości fizycznej obejmuje bezpieczne formy ćwiczeń aerobowych. Określenie „aerobowy” oznacza „z tlenem”. Dzięki wykorzystywaniu tlenu do pracy mięśniom łatwiej jest poruszać się w sposób ciągły, a nie zrywami. Do przykładów ćwiczeń aerobowych należą:
    • pływanie
    • marsz na bieżni
    • ćwiczenia na orbiterze
    • ćwiczenia na stepie

Jeśli zdecydujesz, że potrzebujesz dodatkowych ćwiczeń zwiększających wytrzymałość fizyczną, zawsze poradź się lekarza lub terapeuty przed rozpoczęciem ćwiczeń na własną rękę. Ważne jest, aby wybrać taki rodzaj aktywności aerobowej, jaki sprawia ci przyjemność. Pomoże to ci w ich kontynuowaniu, a więc w uzyskaniu długofalowych korzyści związanych z całościowym programem treningowym.