Objawy zesztywniającego zapalenia stawów kręgosłupa

Objawy ZZSK są skutkami procesu zapalnego. Początkowo mogą się one pojawiać i znikać w okresach kilku tygodni lub miesięcy.
  • Pierwszym objawem ZZSK jest zazwyczaj zapalenie stawów krzyżowo-biodrowych, które powoduje ból krzyża i bóle w rejonie pośladków.
  • Często obok bólu pośladka, biodra i uda po jednej lub po obu stronach stwierdza się silny ból krzyża, który zazwyczaj pojawia się stopniowo i pogarsza się z czasem.
  • Sztywność i ból krzyża stwierdza się często rano. Zmniejszają się one w trakcie aktywności w ciągu dnia.
  • Długotrwały odpoczynek powoduje pogorszenie objawów ZZSK, co odróżnia to schorzenie od pewnych innych form bólu krzyża, które ulegają złagodzeniu w trakcie odpoczynku.
  • W trakcie choroby kręgosłup staje się coraz mniej elastyczny, co może utrudniać pochylanie się w przód i do tyłu.
  • Pośrodku pleców ZZSK może zajmować stawy łączące żebra z kręgami, co może powodować ból ściany klatki piersiowej i brzucha.
  • Ponieważ ZZSK zajmuje stawy, może się rozwinąć zapalenie maziówki. Jest to zapalenie błony wyściełającej jamę stawową, powodujące ból, sztywność i obrzęk.
  • W miarę pogarszania się ZZSK zmiany kształtu kręgosłupa mogą powodować ucisk płuc i utrudniać oddychanie. W wyniku zajęcia stawów pomiędzy żebrami a kręgosłupem klatka piersiowa traci zdolność do rozszerzania się w stopniu wystarczającym do wykonania głębokiego wdechu. W przebiegu ZZSK może się również rozwinąć zapalenie płuc, co jeszcze bardziej utrudnia oddychanie.
  • Choroba może wpływać na oczy. U około 25 procent chorych na ZZSK rozwija się zapalenie tęczówki, czyli barwnej części oka wokół źrenicy. Możliwe jest pojawienie się bólu i zaczerwienienia w obrębie gałki ocznej, jednak zazwyczaj nie powoduje to pogorszenia widzenia.
  • Zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa może spowodować ostatecznie zarośnięcie kręgów kręgosłupa, który staje się jedną ciągłą niezginającą się kolumną kostną. Jest to spowodowane zwapnieniem więzadeł i wszystkich krążków międzykręgowych. Zrośnięcie kręgów prowadzi do pozbawienia kręgosłupa ruchomości, w wyniku czego kręgi stają się kruche i podatne na złamania. Gdy kręgosłup ulegnie całkowitemu zarośnięciu, ból w jego obrębie na ogół znika. Jednak nie oznacza to ustąpienia choroby. Chory traci wszelką ruchomość pleców i ma kruche kości kręgosłupa o zwiększonej podatności na złamania. Nagły ból pleców po dłuższym okresie bezbólowym może być objawem złamania kręgu.